rozmyte tło

Jak uzyskać rozmyte tło na zdjęciach

Gdzieś na początku przygody, jaką jest fotografia, młody fotograf wkrótce zorientuje się, że wyróżnienie obiektu na tle naprawdę daje efekt niemal trójwymiarowy. Twój obiekt wyskakuje z rozmytym tłem. Odpowiedź na pytanie, jak uzyskać rozmyte tło na zdjęciach, jest łatwa.

Istnieją dwa sposoby rozmycia tła na fotografii – w aparacie (tj. Optycznie) w porównaniu do Photoshopa. Robienie tego w Photoshopie jest, moim zdaniem, nudnym sposobem na spędzenie popołudnia, kiedy można było strzelać fotki. Dużo więcej zabawy i satysfakcji to robienie tego w aparacie. Metoda w tym przypadku jest dość łatwa – sprowadza się do wyboru obiektywu i przysłony.

W czasach ‚kamer filmowych’ aparat byłby wyposażony w standardowy obiektyw – obiektyw 50 mm. Te obiektywy zawsze miały szybki otwór przysłony około 1,8. W przypadku fotografowania z szerokim otworem tło nie będzie ostre. W grę wchodzą również inne czynniki, które omówimy, ale to zasadnicza część – wybór apertury. Podczas gdy obiektywy 50 mm były standardem wiele dziesięcioleci temu. Te obiektywy mają przesłony w zakresie od f / 4 do f / 5.6… i są względnie małymi przesłonami, dzięki czemu tło jest ostrzejsze.

Tak więc w przypadku rozmytego tła to my kontrolujemy przysłonę i odległość fotografowanego obiektu od tła.

Nie daj się zwieść sformułowaniom technicznym. Chociaż f / 2.8 jest liczbowo mniejszy niż f / 16, w rzeczywistości jest to szersza lub większa przesłona. Dla porównania, f / 16 jest mniejszą przysłoną. Konwencja polega na opisaniu wielkości apertury (szeroka / duża / mała) w odniesieniu do fizycznego rozmiaru otworu obiektywu, a nie wartości liczbowej. Innymi słowy, nigdy nie opisuj f / 2.8 jako mniejszej przysłony niż f / 16 – pozostań przy przyjętym frazowaniu. Jest to ważne, a nie tylko pedantyczny punkt.

Rzeczy, które kontrolują, jak rozmazane jest tło

Twój wybór przysłony – im szersza przesłona, tym bardziej rozmyte tło.

Twój wybór soczewki – im dłuższy obiektyw, tym bardziej tło będzie wyglądało na rozmyte. Jest jednak zastrzeżenie – dla tego samego ustawienia obiektu w stosunku do aparatu wartość DOF będzie taka sama dla różnych ogniskowych! Ale przy powiększonym widoku dłuższego obiektywu tło nadal będzie wyglądało na bardziej rozmyte, nawet jeśli technicznie nie jest to w przypadku rzeczywistych porównań przycięte. Możemy jednak spokojnie powiedzieć, że im dłuższa ogniskowa, tym bardziej rozmyte będzie tło.

Odległość między obiektem a tłem.

Nie ma sensu opierać fotografowanego obiektu na czymś, a następnie mieć nadzieję na rozmycie. Niech twój temat zrobi krok naprzód. Im dalej tym lepiej.

Jakość optyczna obiektywu zwana „bokeh” – opis sposobu renderowania rozmycia tła. Niektóre obiektywy, dla tej samej przesłony, dają płynniejsze odwzorowanie niż inne obiektywy, które mogą pokazać ostrzejsze odwzorowanie tła.

Zastosowane ustawienia aparatu i sprzęt fotograficzny (lub odpowiedniki)
Po lewej: 1/4000 @ f / 1.4 @ 100 ISO
Po prawej: 1/1000 @ f / 2 @ 100 ISO

Nikon D810
Sigma 50mm f / 1.4 ART dla Nikon: B&H / Amazon
Sigma 50mm f / 1.4 ART dla Canon: B&H / Amazon

Streszczenie
Im większa przysłona i dłuższy obiektyw (z fotografowanym obiektem w pewnej odległości od tła), jest przepis na uzyskanie rozmytego tła na zdjęciach. Nie musi to być obiektyw 50 mm ani szybki obiektyw 85 mm – dłuższy obiektyw zmiennoogniskowy f / 2.8 (lub nawet f / 4) w zakresie 70–200 mm daje taki efekt przy małej głębi ostrości.