Gdzieś na początku przygody, jaką jest fotografia, młody fotograf wkrótce zorientuje się, że wyróżnienie obiektu na tle naprawdę daje efekt niemal trójwymiarowy. Twój obiekt wyskakuje z rozmytym tłem. Odpowiedź na pytanie, jak uzyskać rozmyte tło na zdjęciach, jest łatwa.
Istnieją dwa sposoby rozmycia tła na fotografii – w aparacie (tj. Optycznie) w porównaniu do Photoshopa. Robienie tego w Photoshopie jest, moim zdaniem, nudnym sposobem na spędzenie popołudnia, kiedy można było strzelać fotki. Dużo więcej zabawy i satysfakcji to robienie tego w aparacie. Metoda w tym przypadku jest dość łatwa – sprowadza się do wyboru obiektywu i przysłony.
W czasach 'kamer filmowych’ aparat byłby wyposażony w standardowy obiektyw – obiektyw 50 mm. Te obiektywy zawsze miały szybki otwór przysłony około 1,8. W przypadku fotografowania z szerokim otworem tło nie będzie ostre. W grę wchodzą również inne czynniki, które omówimy, ale to zasadnicza część – wybór apertury. Podczas gdy obiektywy 50 mm były standardem wiele dziesięcioleci temu. Te obiektywy mają przesłony w zakresie od f / 4 do f / 5.6… i są względnie małymi przesłonami, dzięki czemu tło jest ostrzejsze.
Tak więc w przypadku rozmytego tła to my kontrolujemy przysłonę i odległość fotografowanego obiektu od tła.
Nie daj się zwieść sformułowaniom technicznym. Chociaż f / 2.8 jest liczbowo mniejszy niż f / 16, w rzeczywistości jest to szersza lub większa przesłona. Dla porównania, f / 16 jest mniejszą przysłoną. Konwencja polega na opisaniu wielkości apertury (szeroka / duża / mała) w odniesieniu do fizycznego rozmiaru otworu obiektywu, a nie wartości liczbowej. Innymi słowy, nigdy nie opisuj f / 2.8 jako mniejszej przysłony niż f / 16 – pozostań przy przyjętym frazowaniu. Jest to ważne, a nie tylko pedantyczny punkt.
Rzeczy, które kontrolują, jak rozmazane jest tło
Twój wybór przysłony – im szersza przesłona, tym bardziej rozmyte tło.
Twój wybór soczewki – im dłuższy obiektyw, tym bardziej tło będzie wyglądało na rozmyte. Jest jednak zastrzeżenie – dla tego samego ustawienia obiektu w stosunku do aparatu wartość DOF będzie taka sama dla różnych ogniskowych! Ale przy powiększonym widoku dłuższego obiektywu tło nadal będzie wyglądało na bardziej rozmyte, nawet jeśli technicznie nie jest to w przypadku rzeczywistych porównań przycięte. Możemy jednak spokojnie powiedzieć, że im dłuższa ogniskowa, tym bardziej rozmyte będzie tło.
Odległość między obiektem a tłem.
Nie ma sensu opierać fotografowanego obiektu na czymś, a następnie mieć nadzieję na rozmycie. Niech twój temat zrobi krok naprzód. Im dalej tym lepiej.
Jakość optyczna obiektywu zwana „bokeh” – opis sposobu renderowania rozmycia tła. Niektóre obiektywy, dla tej samej przesłony, dają płynniejsze odwzorowanie niż inne obiektywy, które mogą pokazać ostrzejsze odwzorowanie tła.
Zastosowane ustawienia aparatu i sprzęt fotograficzny (lub odpowiedniki)
Po lewej: 1/4000 @ f / 1.4 @ 100 ISO
Po prawej: 1/1000 @ f / 2 @ 100 ISO
Nikon D810
Sigma 50mm f / 1.4 ART dla Nikon: B&H / Amazon
Sigma 50mm f / 1.4 ART dla Canon: B&H / Amazon
Streszczenie
Im większa przysłona i dłuższy obiektyw (z fotografowanym obiektem w pewnej odległości od tła), jest przepis na uzyskanie rozmytego tła na zdjęciach. Nie musi to być obiektyw 50 mm ani szybki obiektyw 85 mm – dłuższy obiektyw zmiennoogniskowy f / 2.8 (lub nawet f / 4) w zakresie 70–200 mm daje taki efekt przy małej głębi ostrości.